תנ"ך על הפרק - קהלת י - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

קהלת י

817 / 929
היום

הפרק

זְב֣וּבֵי מָ֔וֶת יַבְאִ֥ישׁ יַבִּ֖יעַ שֶׁ֣מֶן רוֹקֵ֑חַ יָקָ֛ר מֵחָכְמָ֥ה מִכָּב֖וֹד סִכְל֥וּת מְעָֽט׃לֵ֤ב חָכָם֙ לִֽימִינ֔וֹ וְלֵ֥ב כְּסִ֖יל לִשְׂמֹאלֽוֹ׃וְגַם־בַּדֶּ֛רֶךְכשהסכלכְּשֶׁסָּכָ֥להֹלֵ֖ךְ לִבּ֣וֹ חָסֵ֑ר וְאָמַ֥ר לַכֹּ֖ל סָכָ֥ל הֽוּא׃אִם־ר֤וּחַ הַמּוֹשֵׁל֙ תַּעֲלֶ֣ה עָלֶ֔יךָ מְקוֹמְךָ֖ אַל־תַּנַּ֑ח כִּ֣י מַרְפֵּ֔א יַנִּ֖יחַ חֲטָאִ֥ים גְּדוֹלִֽים׃יֵ֣שׁ רָעָ֔ה רָאִ֖יתִי תַּ֣חַת הַשָּׁ֑מֶשׁ כִּשְׁגָגָ֕ה שֶׁיֹּצָ֖א מִלִּפְנֵ֥י הַשַּׁלִּֽיט׃נִתַּ֣ן הַסֶּ֔כֶל בַּמְּרוֹמִ֖ים רַבִּ֑ים וַעֲשִׁירִ֖ים בַּשֵּׁ֥פֶל יֵשֵֽׁבוּ׃רָאִ֥יתִי עֲבָדִ֖ים עַל־סוּסִ֑ים וְשָׂרִ֛ים הֹלְכִ֥ים כַּעֲבָדִ֖ים עַל־הָאָֽרֶץ׃חֹפֵ֥ר גּוּמָּ֖ץ בּ֣וֹ יִפּ֑וֹל וּפֹרֵ֥ץ גָּדֵ֖ר יִשְּׁכֶ֥נּוּ נָחָֽשׁ׃מַסִּ֣יעַ אֲבָנִ֔ים יֵעָצֵ֖ב בָּהֶ֑ם בּוֹקֵ֥עַ עֵצִ֖ים יִסָּ֥כֶן בָּֽם׃אִם־קֵהָ֣ה הַבַּרְזֶ֗ל וְהוּא֙ לֹא־פָנִ֣ים קִלְקַ֔ל וַחֲיָלִ֖ים יְגַבֵּ֑ר וְיִתְר֥וֹןהכשירהַכְשֵׁ֖רחָכְמָֽה׃אִם־יִשֹּׁ֥ךְ הַנָּחָ֖שׁ בְּלוֹא־לָ֑חַשׁ וְאֵ֣ין יִתְר֔וֹן לְבַ֖עַל הַלָּשֽׁוֹן׃דִּבְרֵ֥י פִי־חָכָ֖ם חֵ֑ן וְשִׂפְת֥וֹת כְּסִ֖יל תְּבַלְּעֶֽנּוּ׃תְּחִלַּ֥ת דִּבְרֵי־פִ֖יהוּ סִכְל֑וּת וְאַחֲרִ֣ית פִּ֔יהוּ הוֹלֵל֖וּת רָעָֽה׃וְהַסָּכָ֖ל יַרְבֶּ֣ה דְבָרִ֑ים לֹא־יֵדַ֤ע הָאָדָם֙ מַה־שֶׁיִּֽהְיֶ֔ה וַאֲשֶׁ֤ר יִֽהְיֶה֙ מֵֽאַחֲרָ֔יו מִ֖י יַגִּ֥יד לֽוֹ׃עֲמַ֥ל הַכְּסִילִ֖ים תְּיַגְּעֶ֑נּוּ אֲשֶׁ֥ר לֹֽא־יָדַ֖ע לָלֶ֥כֶת אֶל־עִֽיר׃אִֽי־לָ֣ךְ אֶ֔רֶץ שֶׁמַּלְכֵּ֖ךְ נָ֑עַר וְשָׂרַ֖יִךְ בַּבֹּ֥קֶר יֹאכֵֽלוּ׃אַשְׁרֵ֣יךְ אֶ֔רֶץ שֶׁמַּלְכֵּ֖ךְ בֶּן־חוֹרִ֑ים וְשָׂרַ֙יִךְ֙ בָּעֵ֣ת יֹאכֵ֔לוּ בִּגְבוּרָ֖ה וְלֹ֥א בַשְּׁתִֽי׃בַּעֲצַלְתַּ֖יִם יִמַּ֣ךְ הַמְּקָרֶ֑ה וּבְשִׁפְל֥וּת יָדַ֖יִם יִדְלֹ֥ף הַבָּֽיִת׃לִשְׂחוֹק֙ עֹשִׂ֣ים לֶ֔חֶם וְיַ֖יִן יְשַׂמַּ֣ח חַיִּ֑ים וְהַכֶּ֖סֶף יַעֲנֶ֥ה אֶת־הַכֹּֽל׃גַּ֣ם בְּמַדָּֽעֲךָ֗ מֶ֚לֶךְ אַל־תְּקַלֵּ֔ל וּבְחַדְרֵי֙ מִשְׁכָּ֣בְךָ֔ אַל־תְּקַלֵּ֖ל עָשִׁ֑יר כִּ֣י ע֤וֹף הַשָּׁמַ֙יִם֙ יוֹלִ֣יךְ אֶת־הַקּ֔וֹל וּבַ֥עַלהכנפיםכְּנָפַ֖יִםיַגֵּ֥יד דָּבָֽר׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

זבובי מות יבאיש וכו'. אפשר לרמוז כמ"ש המקובלים דקליפת זבוב מתבטלת בתורה כמ"ש אני בעניי דבריהם ז"ל בדרושים. ובזה רמזתי אני הצעיר פסוק ואברהם זקן בא בימים ראשי תיבות זבוב. ואמרו רבותינו ז"ל ואברהם זקן ויושב בישיבה כלומר ובתורה ביטל קליפת זבוב. וה' ברך את אברהם בכל. וזה רמז זבובי מות יבאיש רמז לקליפת זבוב וחייליה יבאיש לחוטא. ותקנתו יביע שמן רקח יביע אומר התורה המשולה לשמן רקח ר"ת שמן רקח שר שהתורה מבטלת שר זה זבוב שהוא שר של רחיים כמ"ש המקובלים ז"ל. אם ישוך הנחש וכו'. אפשר כמו שכתב הרב מהרימ"ט ז"ל בדרשותיו פרשת תזריע דרוש שני כי בריאת כל נפש חיה ובהמה ורמש וחיתו ארץ היתה בריאת הגוף והנפש שוה כאחד. אבל בבריאת האדם שינה הקב"ה ויצר גופו תחלה ואחר כך נפח בו נשמה והטעם כי שאר יצורים תכלית בריאתם לצרכי העה"ז ואין בהם דעת והשכל ולא בחירה ורצון. אך באדם שתי בריאות בריאת גופו ויצירת אבריו ממה שצריך לצרכי העה"ז כל ימי חייו. והב' והיא עיקר יצירת נפשו הוא נפש המשכלת אשר תכיר את בוראה ותדע את קונה ויהי האדם לנפש חיה ות"א לרוח ממללא ותכלית הלשון לספר נפלאותיו ולעסוק בתורה זהו תורף דברי הרב מהרימ"ט ז"ל בקיצור ובזה נבא לרמוז בקראין ונקדים מ"ש כל היתר כנטול דמי ורש"י ז"ל פירש דכל יתר הוי כחסר אבר אחר נגדו. והרמב"ן ז"ל פירש נטול הוא עם המקום שהוא דבק בו. והרשב"א ז"ל פירש כאלו הוא נטול לבד כמו שמפורש בהרב פרי חדש ז"ל י"ד סס"י מ"א והשתא מי שאינו עושה כונת הבריאה בלשון ואזיל לחמר"א אחר החומר כבעלי חיים נמצא הלשון בו יתר על הב"ח וכל היתור כנטול. וז"ש ואין יתרון לבעל הלשון דהרי הוא כנטול כי הלשון נברא באדם להלל לה' וללמוד ולכן דברי פי חכם חן שהיא התורה ושפתות כסיל כל היתר כנטול כפרש"י ז"ל דהוי כחסר אבר כנגדו וז"ש תבלענו כחסר אבר. ואמר שפתות כסיל רמז לחסרון אבר נגדו או תבלענו נטול עם מקום הדבוק בו כהרמב"ן ז"ל ודוק: לשחוק עושים לחם. פירוש כי יש אנשים אשר טובעו בענין השחוק יום ולילה לא ישבותו וכשם דכל אדם לחיות צריך לאכול לחם כן הנך אינשי לשחוק עושים במדרגת לחם ערב ובקר וצהרים. הוי סכלים דלא תראו ויין ישמח חיים התורה הקדושה הנמשלה ליין ישמח הצדיקים שהם חיים כי פקודי ה' ישרים משמחי לב. וכי תימא במקום שמחה אנו רואים שצריכה התורה יגיעה רבה. לז"א והכסף יענה את הכל והכסף לשון תאוה כמו נכספה וגם כלתה ר"ל אם יהיה חשקו בתורה יגיע לתכלית מבוקשו וז"ש והכסף יענה את הכל בין חכם בין טפש ע"י התשוקה ישיג בתורה:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך